تبلیغات
...لحظه دیدار نزدیک است - ✿ *´*•.¸✿عیدتون مبارک... ✿ *´*•.¸✿

مبادا دشمنی ها پا بگیرد

حدیث نفس، در دل جا بگیرد

هر آن كس را كه من مولای اویم

مبادا جز علی مولا بگیرد!



به مناسبت عید غدیر خم نکات بسیار مهم خطبه غدیر رو براتون گذاشتم

لطفا به ادامه مطلب برید...

نکات بسیار مهم درباره خطبه غدیر

بسم الله الرحمن الرحیم


یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس (سورهء مبارکهء مائده – آیهء ۶۷ )

.

ای رسول ( ما ) آنچه که از جانب پروردگارت به تو نازل شده را به مردم ابلاغ کن که اگر چنین نکردی گویا پیامبری نکرده ای و خداوند تو را از ( شر ) مردم حفظ میکند

.

این آیه راجع به علی ابن ابیطالب علیه السلام به عنوان جانشینی بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می باشد بعد از نزول این آیهء شریفه مردم را پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جمع نمودند و خطبهء ولایت را برای آنان به طور مفصل ایراد نمودند بعد از اتمام خطبه آیهء دیگری نازل شد الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا (سورهء مبارکهء مائده – آیهء ۳ )

.

امروز من (خدا ) برای شما ( با انتخاب علی علیه السلام ) دینتان را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام نمودم و(هم اکنون ) برای شما راضی شدم که دینتان ( دین ) اسلام باشد

.

مسئلهء انتخاب امام علی علیه الصلاة و السلام به قدری با اهمیت است که خداوند متعال در آیهء بالا میفرماید که اگر اعلام نکنی گویا پیامبری نکردی در حالتی که ۲۳ سال حضرت زحمات طاقت فرسائی کشیدند که خود خداوند میفرماید

.

طه ما انزلنا القرآن لتشقی = ای پیامبر، ما قرآن را نازل نکردیم که تو خود را ( اینطور ) به مشقت بیاندازی پس تلاش و زحمت پیامبر بدون هیچ شک امری است محرز پس چرا در آیه بالا اینطور خداوند با حضرتش صحبت میفرماید چون این همه زحمت بدون جانشین لایق و عاقل ومعصوم تمام زحمات بر باد فنا میرود حال هر چه زحمت هم کشیده شده باشد بی ارزش و بی اثر می شود و دشمنان وقتی ببینند که دین اسلام دیگر پشتیبان و پاسداری جان بر کف ندارد به راحتی دین را از بین میبردند برای همین خداوند می فرماید اگر علی ابن ابیطالب علیه السلام را به جانشینی خود ابلاغ ننمائی گوئیا هیچ کاری نکرده ای لذا این امر به این مهمی را باید به بهترین وجه ممکن بیان شود که جای هیچ حرفی باقی نماند و بحق هم پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله وسلم در کمال دقت و ظرافت وقوت در بهترین زمان ودر عالیترین مکان و با زیباترین بیان ورساترین کلام و با فصاحت و بلاغت تمام خطبهء ولایت را برای حجاج در غدیرخم بیان فرمودند که به بعضی از این ظرائف و لطائف اشاره می نمائیم

.

اول – حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله وسلم میتوانست خطبهء ولایت را در مدینه به مردم ابلاغ کند ولی این کار را نکرد چون فقط اهل مدینه از این خطبه اطلاع پیدا میکردند و دیگران چیزی متوجه نمی شدند لذا چون حضرتش می خواست که این خطبه به گوش اکثر مسلمانان برسد و جائی نبود که مردم زیادی را در آنجا جمع نماید لذا راهی مکه شد

.

دوم – حضرت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمود این حج حج آخر عمر من است و من بعد از مراسم حج از دار دنیا خواهم رفت لذا آن حج را حجة الوداع نامیدند به همین خاطر مردمی که مشتاق دیدار پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بودند یک تیر به چند نشان زدند هم برای زیارت خانه خدا و هم برای زیارت پیامبرخدا وهم برای درک فیوضات از محضر مقدسش رهسپار مکه مکرمه شدند لذا با مطرح شدن حجة الوداع افراد زیادی از اطراف واکناف مکه بسوی مکه شتافتند و بعضی ها از راههای دور به حج مشرف شدند و تعداد کثیری از اهل مدینه با حضرتش برای برگزار کردن آخرین مراسم حج با پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله وسلم عازم مکه شدند لذا با طرح حجة الوداع تعداد زیادی از مسلمانان را حضرت به مکه کشانیدند که تمامی شاهد و ناظر ولایت عهدی مولی امیرالمؤمنین علیه الصلاة و السلام باشند

.

سوم – حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله وسلم خطبه ولایت را در زمان مراسم حج عنوان نفرمودند چون احکام حج‌‍را برای مردم بیان می کردند نمی خواستند مطلب عادی جلوه کند حضرت در نظر داشتند که این خطبه بطور کاملا مستقل وبدون هیچ منظور دیگری بیان گردد تا در اذهان نقش ببندد لذا حضرت منتظر زمانی بودند که مستقلا این مطب مهم را به گوش مردم برسانند

.

چهارم – حضرت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم میتوانستند بعد از اتمام مراسم حج همه را کنار کعبه جمع کنند و خطبه ولایت را برای مردم بخوانند و بیعت هم برای مولا امیر المؤمنین علیه الصلاة و السلام از مردم بگیرند ولی در این صورت هم مطب باز عادی جلوه میکرد که هرگز حضرتش خوش نداشتند که خطبهء ولایت ساده و عادی جلوه کند حضرت میخواستند مطب به این مهمی در نظر مردم هم مهم جلوه کند لذا در نظر داشتند مردم متفرق شوند و بعدا آنها را دور هم جمع نمایند که خود همین متفرق شدن وجمع شدن مجدد از لحاظ روانی تاسیر بسزائی در درک مطلب وبه خاطر ماندن مطلب داشته باشد وهم سؤال برانگیز باشد که چه چیزی را میخواهد حضرت برای ما بیان کند ما که مدت زیادی با حضرتش در مراسم حج بودیم و آن حضرت هم مطالب زیادی را برای ما عنوان فرمود پس حضرتش چه فرمانی دارد و چه مطب مهمی را میخواهد برای ما بیان فرماید که امر به برگشت ما داده است لذا حضرت گذاشتند که مردم متفرق گردنند وقتی که به غدیر خم ( محلی است نزدیک مکه در مسیر مدینه که هم قدری گود بود ومقداری آب و کمی درخت در آنجا وجود داشت ) رسیدند امر به توقف را صادر کردند و فرمودند به آنهائی که جلوترند بگوئید برگردنند و آنهائی که نرسیده اند منتظر میمانیم تا به ما ملحق گردنند کاروان توقف نمود مردم از همدیگر سؤال میکردند چه خبر شده حضرت با ما چه کار دارد که در این هوای گرم ما را در این صحرا نگاه داشته و همه ابراز بی اطلاعی میکردند ،افرادی سوار بر اسب شدند و به سرعت خود را به کاروانهای جلوتر رساندند که برگردید پیامبر با ما کار دارد گفتند با ما چه کار دارد جواب دادند ما هم مثل شما بی اطلاعیم برگردیم تا مطلع شویم . آنهائی هم که بعدا رسیدند وقتی جمعیت زیادی را متوقف دیدند نگران شدن که نکند پیامبر طوری شده باشد فرموده بود که حجة الوداع است این حج آخر عمر من است لذا خود را سریعتر به جمعیت رساندند حضرت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم را زنده و سالم دیدند نفس راحتی کشیدند ولی از همدیگر سؤال میکردند چه خبر شده ما که نگران شدیم همه ابراز بی اطلاعی می کردند لذا حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم همه را سر جمع نموند و بالاتر از این ، همه را آماده و پذیرای مطلبشان قرار دادند

.

پنجم – حضرت میتوانستند در همان صحرا خطبهء ولایت را بیان نمایند ولی چنین نکردند بلکه مردم را به داخل دره و برکه (غدیر خم ) هدایت نمودند چرا ،شاید بخاطر این مطلب بوده که : اگر در زمین مسطحی جمعیت زیادی باشند ودر وسط جمعیت اتفاقی بیفتد یا کسی چیزی را نشان بدهد فقط اطرافیان وی میتوانند او را ببینند و کسانی که در آخر جمعیت قرار دارند چیزی متوجه نمی شوند امروزه می بینیم دهها هزار نفر در یک جا جمع میشوند برای دیدن یک بازی و یا یک نمایش ولی چون در سطح شیب دار نشستند دیگر مزاحم دید نفرات پشت سر خود نمی باشند مثلا دراستادیومهای فوتبال جمعیت بسیار زیادی است ولی کسی مزاحم دید بقیه نمی باشد . شاید حضرت در نظر مبارکشان این مطلب بوده که اگر در این صحرا خطبه بخواند نفراتی که در قسمت عقب جمعیت هستند بعدا به بهانه هائی بگویند چون جمعیت زیاد بود نفرات جلوئی دید ما را سد کرده بودند و ما که علی (علیه السلام ) را ندیدیم شاید اصلا علی نبوده وکس دیگری را پیامبر معرفی فرموده است . شاید این احتمال ضعیف باشد ولی حساسیت زیاد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم نسبت به خطبهء ولایت آن حضرت را بر آن داشت که به بهترین وجه ، زمان و مکانی را انتخاب کند که جای هیچ حرفی باقی نماند و غیر از این ، عناد و خباثت منافقانی که همراه حضرتش بودند و دنبال هزار بهانهء بنی اسرائیلی بودن کار را بر حضرت سخت تر می نمود که آنچنان دقیق و بی نقص کار را انجام دهند تا مشکلی پیش نیاید لذا تمام مردم را به داخل دره غدیر خم فرا خواند تا در آنجا مردم را از خطبه ولایت آگاه نماید

.

ششم – حضرت به همین هم اکتفاء نکردند امر فرمودند که در وسط غدیر خم از جهازهای اشتران منبری بپا کنند که حضرت بالایش روند و خطبهء خود را آغاز نمایند که همه و همه از فاصله دور و نزدیک حضرتش را مشاهده کنند

.

هفتم – حضرت میتوانستند در مدت ده دقیقه مسئلهء ولایت مولا امیر المؤمنین علیه الصلاة و السلام را مطرح کنند و مردم را در آن هوای بسیار گرم سرزمین حجاز بیش از حد معطل نفرماید ولی حضرت به مدت حدود سه تا چهار ساعت برای مردم فقط راجع به مولا امیر المؤمنین علیه السلام مطالبی فرمودند این طولانی شدن ، چندین خاصیت داشت یکی اینکه هر مطلبی را که راجع به مولا ، حضرت در نظر مبارکشان بود همه را فرمودند که اگرزمان برای حضرت محدود وکوتاه بود تمامی مطالب گفته نمی شد و شاید مطلب ناقص میماند لذا حضرت با حوصلهء هر چه تمام تر کلیهء مطالب را که صلاح بود بیان فرمودند. نکته بعدی اینکه اگر مطلب کوتاه و مختصر بود طبیعی است که اگر فراموش شود چیزی از این مختصر در ذهن باقی نمی ماند ولی اگر مطلبی مطول و طولانی باشد هر مقدار از آن فراموش شود باز هم قدری در ذهن باقی می ماند که همان مطالب بیاد مانده ، مطالب فراموش شده را تداعی میکند و مطالب دیگر بیاد میآید لذا حضرت مفصلا فرمایشات خود را به سمع حضار رساندند

.

هشتم – حضرت ابتدا به ساکن مسئلهء ولایت را عنوان نفرموند بلکه شروع به تعریف و تمجید از مولا امیر المؤمنین علیه الصلاة و السلام نمودند آیاتی را که در شاءن حضرت بود عنوان نمودند و از فضائل آن حضرت برای مردم مطالبی فرمودند و عظمت علی علیه السلام را برای مردم بیان کردند صفات پاک و اعمال زیبای مولا را برای مردم بر شمردند وبعد راجع به ولایت و امارت حضرتش سخن به میان آوردند

.

نهم – به تعریف و تمجید وتوصیف و کلمات هم حضرت اکتفا نفرموند بلکه مولا علی علیه الصلاة و السلام را بر فراز دستان مبارکشان بلند کردند و به همهگان مولا را نشان دادند که جای هیچ شکی برای کسی باقی نماند که این همه تعریف از آن کسی نیست بجز مولای متقیان امیر مؤمنان علی ابن ابیطالب علیه الصلاة و السلام که لحظاتی چند بر روی دست پیامبر مثل ماه درخشان جلوه نمائی کرد تا نورانی گردد هر چشمی که با عشق و محبت و اطاعت به او نگاه میکند وتا کور گردد هر دیده ای که او را نتوان دید ونابود گردد هر نفسی که نتوان او پذیرفت

.

دهم – حضرت بخاطر اینکه کار را محکم کرده باشند از مردم عهد و میثاق گرفتند که در قیامت بتوانند جلوی این پیمان شکنان را براحتی بگیرند فرمودند تکاتک جلو بیائید وبا مولا امیر المؤمنین علیه الصلاة و السلام بیعت کنید تمام یکصد و بیست هزار نفر همه آمدند وبا حضرت بیعت کردند وحتی زنان هم از این بیعت مستثنی نبودند دستور داده شد که طشتی از آب فراهم کنند ومولا علی علیه الصلاة و السلام از یک طرف دست مبارکشان را داخل طشت آب نمودند و زنان هم دستشان را از طرف دیگر در آب طشت فرو میبردند و با حضرت بیعت میکردند آنها می رفتند و گروه دیگری برای بیعت می آمدند به همین منوال تمام زنان و مردان طی حدود سه شبانه روز با آن حضرت بیعت کردند و رو در روی مولا قرار گرفتند ( تعجب که چگونه توانستند پیمان شکنان بعدا چشم به چشم مولا بدوزند وحق مسلم این بزرگوار را با کمال بی انصافی و بی …..ضایع نمایند )

.

یازدهم – حضرت می توانستند به همین مقدار بسنده کنند ولی چنین کاری را نفرمودند و فرمان دادند که هر که خواست با علی علیه السلام بیعت کند باید در هنگام بیعت نمودن بگوید السلام علیک یا امیرالمؤمنین و همهء حاضران جلو آمدند وبا حضرتش بیعت نموده و در هنگام بیعت کردن می گفتند السلام علیک یا امیرالمؤمنین یا علی ابن ابیطالب حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آنچنان زیبا ودقیق و ظریف عمل نمودند که کسی نتوانسته تا به حال اصل غدیر خم را مخدوش کند وبگوید همچنین چیزی وجود نداشته بلکه در کتب اهل سنت این خطبه موجود می باشد بعنوان مثال

.

کتاب تاریخ بغداد ج ۸ ص۲۹۰

== مناقب خوارزمی ص ۳۵

== اسد الغابه ج ۳ ص ۳۰۷

== مقتل خوارزمی ص ۶۷

== نخب المناقب

== ینابیع الموده ص ۴۰

== خطیب بغدادی ج ۷ ص ۲۷۷

== مسند حنبل ج ۴ ص ۲۸۱

== مستدرک حاکم ج ۳ ص ۱۱۰

== کنز العمال ج ۳ ص ۳۹۸

== الاستیعاب ج ۲ ص ۴۷۲

== قاضی بهلول بهجت ص ۶۸

== مجمع الزوائد ج ۹ ص ۱۰۶

== الاصابه ج ئ۱ ص ۳۰۴

== تقریب ص ۸۲

== ریاض النظره ج۲ ص ۱۹۹

== رواة الغدیر

== اسنی المطالب

== حدیث الولایه

== خصائص ص ۳

== مروج الذهب مسعودی ج ۲ ص ۱۱

== الغدیر منصور رازی

== تاریخ آل محمد ( صلی الله علیه و آله وسلم ) ص ۶۷

.

در این کتابها و کتب بسیاری دیگر از اهل سنت است که بطور مفصل و یا مختصر خطبهء غدیر را نقل کردند و علماء اعلام وبزرگوار شیعه هم کتابهای بسیاری را در بارهء خطبهء غدیر متکیا بر منابع اهل سنت به رشتهء تحریر در آوردند من جمله از این علماء بزرگ که در بارهء خطبهء ولایت و اثبات مظلومیت واحقاق حقانیت مولای متقیان امیرمؤمنان علی ابن ابیطالب علیه الصلاة و السلام از کتب و زبان و اقوال اهل سنت مطالبی را با هزاران زحمت جمع آوری نموده است وجود با برکت علامهء امینی رضوان الله تعالی علیه بوده است که در ۱۱ جلد کتابش بنام الغدیر مطالب ارزنده ای را مرقوم فرموده است که واقعا و حقیقتا زحمت فراوانی روی این کتاب کشیده است خداوند او را با محبوب ومعشوق و مولایش امیر مؤمنان علی ابن ابیطالب علیه الصلاة و السلام محشور بفرماید . و اما توجه شما عزیزان را به چند نکته مهم جلب میکنم نکته

.

اول – شاید در ذهن شما خوانندهء گرامی این سؤال نقش بسته باشد که خطبهء ولایتی که اینقدر مهم است که حضرت راجع به تعیین زمان و مکان و کیفیت بیان مطالب بسیار حساس بودند که به بهترین وجه ممکن کلام را به مردم برسانند که جای هیچ شک وتردیدی باقی نمانَد، چرا این مطالب به این مهمی را قبلا به مردم نفرموده بودند که اینقدر نگران نرسیدن مطلب به مردم نباشند جواب اینست که نگرانی حضرت برای اطاعت امر خداوند بوده که این فرمان را به بهترین وجه امکان به سر انجام برسانند حضرتش به علم اللهی میدانستند افرادی هستند که بعدا از زیر بار ولایت شانه خالی میکنند نمی خواستند بهانه ای به دست آنها داده باشند لذا کوچکترین ضعفی در ارائهء این خطبه وجود ندارد نکته

.

دوم – شاید در ذهن شما خوانندهء گرامی این سؤال نقش بسته باشد که پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله وسلم با این همه دقت و در نهایت ظرافت خطبهء ولایت را به سمع امت رساند که کسی نتوانست منکر این خطبه شود پس اهل سنتی که کتابهایشان پر است از مطالب غدیر خم و خودشان در منابعشان به ۱۱۰ سلسله روات حدیث ، این خطبه را نقل کرده اند. چرا علی ابن ابیطالب علیه الصلاة و السلام را به عنوان اولین خلیفهء پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم قبول ندارند و حضرتش را خلیفهء چهارم میدانند

.

اول = آنها میگویند حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم علی علیه السلام را بعنوان جانشین خود در غدیر خم انتخاب کرد واز همهء حاضران نسبت به این مطلب مهم که ولایت امری علی علیه السلام باشند بیعت گرفت و همه به اوسلام دادند و او را امیرالمؤمنین خواندند ولی بعد از شهادت حضرت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم مسلمانان در مدینه شور کردند وکس دیگری را به عنوان خلیفه انتخاب نمودند

.

معنی کلام اینست که حضرت علی علیه السلام را پیامبر از جانب خدا در غدیر خم معرفی کرد ما هم ابوبکر را برای خلافت در مدینه انتخاب کردیم (یعنی خداوند هر چه فرموده برای خودش فرموده ما کار خودمان را کردیم ) عجب مردمانی آیا کسی میتواند برای خداوند ولی وبرای پیامبر وصی و برای مردمان امیر انتخاب کند خود پیامبر هم نفرمود من انتخاب میکنم فرمود خدا جانشین مرا انتخاب کرده وبه من ابلاغ نموده و به من دستور داده که علی علیه السلام را بعد از خودم بگمارم و او را امیرالمؤمنین گردانم ( بلغ ما انزل الیک من ربک ) لذا باید خلیفه و امام را خدا انتخاب کند و پیامبر او را معرفی نماید بمانند مولی امیرالمؤمنین علیه الصلاة و اسلام حال انصاف دهید یک مسلمان ویا یک مورخ غیر مسلمان میتوان پیدا کرد که بگوید

.

علی علیه السلام انتخاب شدهء خدا و پیامبر نبوده

.

ویا کسانی که خود را بعنوان خلیفه معرفی کردند انتخاب شده از سوی خداوندند

.

و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم آنها را انتخاب نموده است

.

مسلما جواب منفی است و حتی خود آنانی که ادعای خلافت کرده اند هم چنین ادعائی نکردند که ما از جانب خداوند بر شما مولی و امیر شده ایم و پیامبر ما را برای امارت بر مردم انتخاب و تائید نموده است ولی همه علماء اهل سنت معتقدند به این آیه ( بلغ ) که در بارهء علی ابن ابیطالب علیه السلام نازل شده است خدا او را انتخاب کرده و پیامبر او را معرفی نموده است مجالی برای استدلالات بیشتر در این مختصر نیست شما میتوانید به کتب مربوطه مراجعه کنید

.

مثل (الغدیر و معتمر علمائ بغداد و یا به کتب زیبای دکتر تیجانی ) مراجعه نمائید

.

دوم = آنها میگویند که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم در غدیر خم علی علیه السلام را فقط و فقط به عنوان دوست انتخاب کرد و مردم هم قبول کردند حرفی از خلافت و وصایت به میان نیامد حرفی کاملا بی اساس و بی دلیل دارند چون حضرت در این خطبه به کرات ازاین واژها استفاده فرمودند

.

نام زیبای علی ابن ابیطالب علیه الصلاة و السلام ۳۷ مرتبه تکرار فرمودند

.

از واژهء امیرالمؤمنین ۹ مرتبه

از واژهء امام ۶ مرتبه

از واژهء ولی ۶ مرتبه

از واژهء وصی ۴ مرتبه

واژهء خلیفه ۳ مرتبه

از واژهء اخی (برادر) ۳ مرتبه.

و همچنین از واژهای دیگر هم به مانند

- امام الهادی

– امام المتقین

– امام المبین

.
نیز استفاده نموده اند هر کسی که کمی از لغت عرب اطلاع داشته باشد به شرط دارا بودن حتی یک ذره عقل و انصاف میتواند بفهمد که کلمات حضرت در بارهء خلافت و ولایت تامه واطاعت کامل از امیرالمؤمنین علی علیه الصلاة والسلام می باشد

.

آیا برای انتخاب یک دوست چهار ساعت صحبت لازم است

آیا برای معرفی کردن یک دوست از مردم بیعت میگیرند

آیا برای دوستی از واژهء

امیرالمؤمنین

خلیفه

وصی و جانشین

و امام استفاده میکنند آیا این حرف ناآگاهانه ویا مغرضانه به نظر نمی رسد

.

مخلص کلام آنها تماما غدیر خم را قبول دارند چون نمی توانند رد بکنند همچنانکه بعضی ها وجود خدا را منکر میشوند وبعضیها پیامبری حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را قبول ندارند و به حساب خودشان دلائلی هم دارند وبه همان افکار واهی بعضیها ولایت مولای متقیان امیرمؤمنان علی ابن ابیطالب علیه الصلاة و السلام را قبول ندارند

.

اگر کوری خورشید را منکر گردد از عظمت خورشید چیزی کاسته نمی شود

.

الحمد لله الذی هدانا لهذا وما کنا لنهتدی لولا ان هدانا الله

.

اللهم عجل لولیک الفرج السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

.

نوشته شده توسط عبدالجواد فانی مشهد مقدس عید سعید غدیر خم سال ۱۳۸۸




طبقه بندی: مذهبی،
دنبالک ها: http://www.javadfani.com، http://shereemamali.blogfa.com/،

تاریخ : جمعه 18 مهر 1393 | 05:39 ب.ظ | نویسنده : somayeh | نظرات
.: Weblog Themes By BlackSkin :.